måndag 16 mars 2009

The Station agent

Detta är en film som jag velat se ett bra tag nu...ända sen den kom. Har inte vetat något om vad filmen handlar om överhuvudtaget, bara att jag fastnade för titeln.

Finbar McBride är en kortväxt människa som har ett stort intresse för tåg. Han jobbar i en affär där det säljs modelltåg och han jobbar tillsammans med Henry, som äger affären. Det är där han trivs som bäst och även under deras tåg-entusiast-kvällar.

Helt oväntat en dag går Henry bort och i sitt testamente överlämnar han ett gammalt stationshus till Fin. Huset ligger i en avskild "by" där det inte är så mycket rörelse och där Fin kan få vara ifred. Men redan nästa dag träffar han Joe utanför huset som hjälper sin sjuke far med en take-away bil. Joe som är en väldigt energisk person som lever livet och tar direkt kontakt med Fin som är den direkta motsatsen. Senare under dagen råkar han på Olivia som är nära att köra över honom två gånger inom en timme. Olivia som två år tidigare förlorat sin son lever som skild i ett hus och använder sin tid till att måla och man inser att hon är deprimerad och att även hon helst vill vara ensam.

Man antar att dessa tre med så olika inställningar inte skulle passa ihop, men på något sätt utvecklar dom en speciell gemenskap som blir en stark vänskap.
De tre huvudrollerna görs men bra känsla...Finbar spelas av Peter Dinklage som medverkar i Narnia filmerna, Joe av Bobby Cannavale & Olivia spelas av Patricia Clarkson. Övriga biroller är lysande även dom.

Många scener i filmen är tysta med bakgrundsmusik och man får ta in nivåerna från filmen. Jag upplevde många olika stadier av känsla: Lycka, sorg, kärlek, förtvivlan, förväntningar, vänskap...en varm film helt enkelt.

Jag är glad att jag inte såg den för sex år sedan när den kom för jag hade nog inte uppskattat den på samma sätt som jag gjorde idag. Vissa filmer måste betraktas när man är mogen för den och för sex år sen hade jag inte samma syn på film som jag har idag, därav är jag glad att den får ligga till sig innan den kläcktes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar