fredag 6 februari 2009

Dial M for murder

Dial M for murder (Slå nollan till polisen) från 1956 är verkligen ett bevis på hur skickligt Hitchcock hanterar filmberättandet. Efter att ha sett filmen kändes det som att jag fått en adrenalinkick av det fantastiska manuset...ett manus jag aldrig varit om förut. I grund och botten är det en thriller men själv skulle jag nog kalla det mer en deckarthriller, för det är vad det är...

När den amerikanske författaren Mark Halliday (Robert Cummings) besöker den gifta kvinnan Margot Wendice (Grace Kelly) i London sätter han omedvetet igång en kedjereaktion av mord och utpressning. När Margots man Tony Wendice (Ray Milland) märker av hennes känslor för Halliday blir han nervös och fruktar skilsmässa. För att komma åt hennes arv så börjar han planera hennes död. Tony får reda på att hans gamla skolkamrat Captain Lesgate (Anthony Dawson) är involverad i illegala aktiviteter och utövar utpressning mot honom för att få hjälp att mörda Margot. Men när Margot råkar döda Lesgate i självförsvar blir hon själv anklagad för mord och Halliday försöker göra allt för att rädda hennes liv.

I och med att det är en "deckare" kan jag inte berätta mer fastän att jag vill för det skulle förstöra upplevelsen att se den. Men det är så bra uträknat hela ledtrådsbiten och hur kommisarien (John Williams) försöker lösa den svåra gåtan.

Ska man bara se en enda Hitchcock film är det denna eller Rear window (1954).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar